søndag den 23. december 2012

Barcelona # 3 - Antoni Gaudi

Når man er i Barcelona er der en person man ikke kommer udenom - og det er arkitekten Antoni Gaudi. Barcelona er spækket med Gaudis unikke mesterværker, og de er et absolut must see, når man besøger Barcelona. Men hvem var ham Antoni Gaudi egentlig?

 Antoni Gaudi (1852-1926) var en catalansk arkitekt med et helt unik stil og byggemetode (kaldet catalansk modernisme) - en stil der aldrig var eller er set lignende. Gaudi var inspireret af den såkaldte art-noveau-stil, som var en stilart hvor kunstneren anvendte naturens organiske former til udsmykning og ornamenter på bygninger. Gaudi tog skridtet videre, hans organiske former kom langt fra blot til udtryk i udsmykningen. Hos ham var de en integrerende del af hans bygningers udformning. Hvorfor det i mange af hans bygninger er umuligt at finde en ret vinkel! Hans værker og bygninger ligner så at sige noget der er vokset op gennem jorden eller havets bølger. 

Den 7. juni 1926 blev Gaudi kørt over af en sporvogn. Da folk ikke genkendte ham, og fordi han så fattig ud i tøjet, fik han ikke den nødvendige førstehjælp og blev anbragt på et fattigmandshospital. Her døde Gaudi få dage senere. Han blev begravet midt i sit ufuldendte mesterstykke Sagrada Familia.

Desværre blev Gaudi og hans værker ikke anerkendt i hans samtid, faktisk gjorde både befolkningen og medierne grin med mange af hans værker pga. deres aparte udseende. Det var først i 1960'erne, at Gaudis popularitet begyndte at stige, og at folk begyndte at sætte pris på hans arbejde. Gaudi og hans værker er sidenhen (selvfølgelig først efter hans død) blevet hædret med nogle af de fornemmeste priser inden for arkitektur. Flere af Gaudis værker heriblandt Parc Güell, La Pedrera, Sagrada Familia og Casa Batllo er eksempelvis blevet inkluderet på UNESCO'a anerkendte "World Heritage List".

Da Gaudi i sin tid blev færdig på arkitektskolen, udtalte skolens leder, at han ikke vidste om han stod overfor en galning eller et geni?

Han stod overfor et GENI!

Ovenfor har jeg lavet collager med mine billeder fra hver af Gaudi's værker. Jeg vil i de næste par Barcelona-indlæg fortælle lidt om de enkelte værker mere detaljeret. Håber I har lyst til at læse med :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg finder mine billeder på nettet eller tager dem selv. Dem jeg finder på nettet, ejer jeg ikke rettighederne til. Hvis der skulle opstå nogle komplikationer over min brug af billederne, fjernes de selvfølgelig, send mig blot en mail, og de vil være fjernet indenfor 24 timer. /Dorte